Teemahaastattelu kieltenopetuksen nykytilasta ja kehittämistarpeista Suomessa
SUKOLin edustajat osallistuivat asiantuntijahaastatteluun.Tutkijaryhmä työstää selvitystä kieltenopetuksen nykytilasta ja kehittämistarpeista Suomessa Opetushallituksen ja ajatushautomo Magman toimeksiantona. Laajan verkkokyselyaineiston keräämisen lisäksi selvitystyön tekijät kutsuvat alan toimijoita ja asiantuntijoita osallistumaan teemahaastatteluihin. 15.1.2024 pidetyssä haastattelussa SUKOLia edustivat puheenjohtaja Outi Vilkuna ja toiminnanjohtaja Anna Halme. Tutkijaryhmästä paikalla olivat Jenni Alisaari ja Mikaela Björklund.
Haastattelun aiheet liittyivät monipuolisesti kieltenopetuksen nykytilaan ja tulevaisuuteen. Kysymyksiä olivat muun muassa: Millaista kielitaitoa edellytetään ja toisaalta tarvitaan Suomessa tulevaisuudessa? Miltä monikielisyys näyttää, ja miten se saavutetaan? Miten perustuslaillinen kaksikielisyys näkyy Suomen monikielisyydessä?
Haastattelussa pohdittiin myös, millaisia ristiriitoja on aiemmin tehdyissä selvityksissä ehdotettujen kielenopetuksen kehittämistoimenpiteiden ja tällä hetkellä toteutuvan kielenopetuksen välillä ja miten opettajankoulutusta tulisi kehittää.
Paljon keskustelua herätti kysymys: Mitä mieltä olette ajatuksesta, jonka mukaan yleinen kieltenopetus järjestettäisiin CLIL/kielikylpy-menetelmällä (esim. 20 %), tai siitä, että esimerkiksi alakoulun alimmilla luokilla tarjottaisiin erillisten kielten sijaan ns. yleistä kielipedagogiikkaa, jossa olisi mukana useita kieliä? SUKOLin edustajat toivat vahvasti esiin näkemyksensä siitä, että kielen ja kulttuurin opetusta tarvitaan jatkossakin ja että opetustyöhön tarvitaan päteviä ammattilaisia.
Haastattelussa nostettiin esiin rehtorin ja kunnan rooli kieltenopetuksessa ja sen tulevaisuudessa. Teemasta jatketaan 7.5. SUKOLin kielitaitopaneelissa, jonka tämänvuotinen teema kuuluu: Miten koulutuksellista tasa-arvoa voidaan kehittää kunnissa ja koulutuksen rakenteissa?