SUKOLin lausunto ammatillisten perustutkintojen yhteisten tutkinnon osien luonnokseen

Lausunto on annettu Lausuntopalvelussa 25.9.2025.

Ammatillisten perustutkintojen yhteisten tutkinnon osien luonnos
Lausuntopyynnön diaarinumero: OPH-5370-2025

Viestintä ja vuorovaikutus toisella kotimaisella kielellä, ruotsi

Pakolliset osaamistavoitteet, 1 osp
Erilaiset vuorovaikutustilanteet
Opiskelija

  • käyttää ruotsin kieltä suullisissa vuorovaikutustilanteissa
  • tuottaa kirjallisia viestejä ruotsin kielellä
  • tulkitsee työelämään liittyviä ruotsinkielisiä tekstejä

SUKOLin näkemys on, että tavoitteiden kuvauksissa on käytetty selkeää kieltä. Kiitämme sitä, että uusissa muotoiluissa on päästy eroon monimutkaisista tai moniselitteisistä määritelmistä.

Jatko-opintokelpoisuuden kannalta on hyvä, että tavoitteissa tähdätään peruskielitaidon vahvistamiseen.

Aiemmissa tavoitteissa oli mainittu alakohtainen sanasto, joka näistä on jätetty pois. Alan sanaston mainitsematta jättäminen helpottaa alanvaihtajien osaamisen tunnistamista ja tunnustamista. Alakohtainen kieli on siirretty niihin ammatillisiin tutkinnonosiin, joissa se vaaditaan. SUKOL korostaa, että muotoilu ei poista mahdollisuutta opettaa alakohtaista ruotsinkielistä sanastoa edistyneille opiskelijoille.

SUKOLin näkemyksen mukaan kuitenkin ”tuottaa kirjallisia viestejä ruotsin kielellä” -tavoite on liian löyhä ja yleisluonteinen. Herää kysymys, voidaanko lause tulkita niin, että tavoitteen pystyy saavuttamaan, vaikka ruotsia ei olisi opiskellut yhtään. Kirjallisen viestinnän merkitys yhteiskunnassa ja työelämässä on edelleen suuri, ja ammatillisen toisen asteen ruotsin kielen opinnoissa tulee voida asettaa siihen liittyviä tavoitteita. Esitämme, että tavoitekuvausta täydennetään esimerkiksi muotoon: ”Tuottaa työelämään liittyviä lyhyitä kirjallisia viestejä ruotsin kielellä.”

Toisen kotimaisen kielen merkitys
Opiskelija

  • tunnistaa ruotsin kielen taidon merkityksen osana työelämää ja työelämässä toimimista

SUKOL kiittää siitä, että tämä tärkeä tavoite on nostettu valinnaisista pakollisiin osaamistavoitteisiin. Monet opiskelijat suorittavat ammatillisessa koulutuksessa ainoastaan pakolliset ruotsin opinnot, joissa on tärkeää oppia tunnistamaan toisen kotimaisen kielen taidon merkitys yhteiskunnassa ja työelämässä.

Viestintä ja vuorovaikutus vieraalla kielellä

Pakolliset osaamistavoitteet, 3 osp
Kielellinen ja kulttuurinen ympäristö
Opiskelija

  • tuntee opiskelemansa kielen ja kulttuurin vaikutuksia vuorovaikutustilanteeseen
  • huomioi kielen kulttuurisia erityispiirteitä vuorovaikutuksessaan

SUKOLin näkemyksen mukaan myös vieraan kielen osaamistavoitteissa on käytetty selkeämpää kieltä kuin aiemmin.

Kieli ja kulttuuri on nyt nostettu ensimmäiseksi tavoitteeksi. Tämä vastaa kulttuuristen taitojen merkitystä yhteiskunnassa ja työelämässä.

Selkeämpi muotoilu yhdenmukaistaa arviointia. Aiemmissa tutkintoperusteissa mainittu tavoite ”kohtaa ihmiset yhdenvertaisesti ja arvostaen” on sinänsä tärkeä, mutta sitä oli lähes mahdoton arvioida nykytilanteessa, jossa osaamisen arviointi suoritetaan kokeiden tai näyttöjen perusteella.

SUKOLin näkemyksen mukaan kuitenkin ”huomioi kielen kulttuurisia erityispiirteitä vuorovaikutuksessaan” -tavoite on muotoiltu liian ympäripyöreästi. ”Huomioiminen” voi viitata vain siihen, että opiskelija havainnoi kulttuurisia erityispiirteitä. Viestinnän ja vuorovaikutuksen kannalta on keskeistä, että opiskelija pyrkii myös toimimaan näiden erityispiirteiden vaatimusten mukaisesti. Esitämme tähän tavoitteeseen muotoilua, joka tuo esiin opiskelijan aktiivisen toimimisen vuorovaikutustilanteessa, esimerkiksi: ”Ottaa kielen kulttuurisia erityispiirteitä huomioon vuorovaikutuksessaan.”

Erilaiset vuorovaikutustilanteet
Opiskelija

  • käyttää vierasta kieltä suullisissa ja kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa
  • tuottaa työelämän vuorovaikutustilanteissa tarvittavia erilaisia tekstejä
  • käyttää viestinnässä asiatyyliä

SUKOL kiittää siitä, että aiemmissa osaamistavoitteissa mainittu ”selviytyminen” on tästä poistettu: tavoitteena on, että opiskelija ei vain selviydy vaan (osaa) käyttää kieltä. Aiemmin luettelomaisesti ilmaistuja tavoitteita on yhdistelty, ja näin tavoitteet ovat selkeämmät.

Selkeämmät tavoitteet yhdenmukaistavat myös vuorovaikutustilanteissa toimimisen arviointia: Suullisten taitojen mainitseminen selkeyttää arvioinnin perusteita esimerkiksi mutismitapauksissa. Asiatyylin vaatimus taas tuo selkeyttä siihen, millaista kielitaitoa kirjallisessa viestinnässä vaaditaan.

Tiedon haku ja käyttö
Opiskelija

  • hakee työelämään liittyvää vieraskielistä tietoa eri lähteistä ja arvioi tiedon luotettavuutta
  • tulkitsee työelämään liittyviä vieraskielisiä tekstejä
  • käyttää vieraskielistä tietoa työelämään tai opiskeluun liittyvissä tilanteissa

On hyvä, että tiedonhakuun on lisätty työelämäkytkös. Aiempaa muotoilua on täsmennetty: tavoitteena on tulkita eli ymmärtää tekstejä ja käyttää eli hyödyntää niistä saatavaa tietoa itse. Tiedonhakuun liittyvät tavoitteet ovat selkeitä ja vastaavat yhteiskunnan ja työelämän osaamistarpeita.

Lue seuraavaksi

Siirry uutishuoneeseen