Kielitaidon perusta rakennetaan alakoulussa

SUKOLin kuntavaalitavoite 2: Kuntien on luotava edellytykset sille, että vieraita kieliä on mahdollista opiskella alakoulusta lähtien kieltenopettajan johdolla. 

Suomessa on erittäin laadukas opettajankoulutusjärjestelmä. Yliopistojen yhteydessä toimivissa normaalikouluissa harjoittelee vuosittain vieraiden kielten ja toisen kotimaisen kielen opiskelijoita, jotka harjoitteluvuonnaan saavat valmiudet opiskelemiensa kielten opettamiseen niin perusasteella kuin lukiossakin.

Intoa ja taitoa ei ole varaa hukata

Osa kielten opetusharjoittelijoista innostuu alakoulun kieltenopetuksesta ja haluaa suunnata juuri alakouluun. Tällaista intoa ja taitoa meillä ei ole varaa tuhlata! Kunnat: palkatkaa näitä tulevaisuuden tekijöitä valamaan intoa peruskoulujenne pieniin oppilaisiin. Antakaa nuorille opettajille mahdollisuus aloittaa uransa ja toteuttaa työunelmiaan kunnissanne! On resurssien järjetöntä hukkaamista jättää rekrytoimatta pedagogisesti päteviä kieltenopettajia, jotka voisivat tuoda ammattitaitonsa kuntiin.

Yhdessä kieltenopettajien kanssa kunnat voivat laatia uusia kansainvälisyys- ja kielistrategioita, jotka luovat pohjaa kuntien kehittymiselle. Tätäkään upeaa mahdollisuutta ei kannata hukata.

Hyvän kehää rakentamaan

Ensimmäinen vieras kieli (A1-kieli) aloitetaan nykyisin jo peruskoulun 1. luokalla, ja tämä avaa huikean mahdollisuuden kouluttaa Suomeen ennakkoluulottomia, avoimia ja taitavia vieraiden kielten ja kulttuurien osaajia. Kielten oppimisen perusta on luotava vahvaksi, ja siihen työhön on palkattava kieltenopetuksen ammattilaisia. Siten saamme toimivan hyvän kehän: pedagogisesti pätevien kieltenopettajien opetuksessa olleet oppilaat hyödyntävät monipuolista kielitaitoaan tulevaisuudessa eri aloilla.

Kielivarannon monipuolisuuden takaamiseksi on annettava tilaisuus uusien sukupolvien vieraiden kielten ja toisen kotimaisen ammattilaisille. Kuntien kielivalikoimaa on lisättävä varannon takaamiseksi niin, että alakoulun ensimmäisenä kielenä (A1-kielenä) tai vapaaehtoisena toisena kielenä (A2-kielenä) tarjotaan muitakin kieliä kuin englantia. Minimioppilasmäärän, jolla kieliryhmä perustetaan, on oltava realistinen, jotta ryhmiä saadaan muodostettua. Tämän kaiken toteuttamisessa välttämätön on budjetti, jota laatimaan tarvitaan kielimyönteisiä ja tulevaisuuteen katsovia kuntapäättäjiä.

Kirjoittaja

Kirsi Aaltonen-Kiianmies

SUKOLin hallituksen varajäsen

Kirsi opettaa saksaa ja englantia Tampereen yliopiston normaalikoulussa.

Lue seuraavaksi

Siirry uutishuoneeseen