Valtakunnallisten kokeiden tulokset

9. luokan valtakunnallisten kokeiden tulokset 2025

Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry on vuosikymmenten ajan tuottanut valtakunnallisia kokeita opettajien työn tueksi. Tänä keväänä järjestettiin kokeet perusopetuksen 9. luokan oppilaille englannin, ruotsin, saksan, ranskan ja espanjan kielissä. Vuoden 2025 valtakunnalliset kokeet pidettiin huhtikuun ja toukokuun aikana.

Kokeen kokonaispistemäärä oli 80. Alueellinen pistejako laadittiin tällä kertaa A-englannin ja B-ruotsista. Muista kokeista ja oppimääristä ei voitu laatia alueellista jakoa, koska pistetietoja ei saatu kerättyä tarpeeksi eri alueilta.

Esittelemme alla lopulliset pistetiedot ja opettajapalautteen.  Pistetiedot sisältävät sekä pdf-kokeiden että digikokeiden tulokset. A-englannin ja B-ruotsin pistelomakkeita palautui SUKOLille eniten. Muissa kielissä ja oppimäärissä hyödynnettiin digikoejärjestelmästä saatuja anonymisoituja pistetietoja.

Palautelomakkeita palautui SUKOLille vähemmän kuin pistelomakkeita. Palautekoonnit tehtiin A-englannista ja B-ruotsista, joista palautetta tuli riittävästi.

Kiitämme kaikkia palautetta ja pistetietoja lähettäneitä opettajia. Ilman SUKOLiin lähetettyjä pistetilastoja emme voi seurata valtakunnallista tilannetta. SUKOL kehittää valtakunnallisia kokeita vuosittain saadun palautteen pohjalta.

Englannin kokeet

A-englanti (tulokset 6471 oppilaalta)

A1- ja A2-oppimäärän opiskelleiden tulokset on yhdistetty tarkastelussa. Tulokset ovat 6471 oppilaalta. Kokeen keskiarvo koko maassa oli 44,56 (vuonna 2024 keskiarvo oli 57,34). Koetulosten keskihajonta koko maassa oli 14,70 (vuonna 2024 keskihajonta oli 14,12).

Parhaaseen kymmenykseen pääsi saamalla kokeesta vähintään 63 pistettä (vuonna 2024 luku oli 73 pistettä). Heikoin kymmenys sai kokeesta 25 pistettä tai alle (myös vuonna 2024 heikoin kymmenys sai 36 pistettä tai alle).

Erityispiirteitä aluehallintovirastojen toimialueittain:

Pohjois-Suomi (tulokset 568 oppilaalta)

Pohjois-Suomessa kaikkien oppilaiden keskiarvo oli 39,15 (vuonna 2024 keskiarvo oli 55,17). Keskihajonta Pohjois-Suomessa oli 17,83 (vuonna 2024 luku oli 14,30).

Itä-Suomi (tulokset 665 oppilaalta)

Itä-Suomessa kaikkien oppilaiden keskiarvo oli 43,11 pistettä (vuonna 2024 keskiarvo oli 56,45). Keskihajonta Itä-Suomessa oli 14,54 (vuonna 2024 luku oli 14,71).

Etelä-Suomi (tulokset 2811 oppilaalta)

Etelä-Suomessa kaikkien oppilaiden keskiarvo oli 46,81, joka oli maan korkein alueellinen tulos (vuonna 2024 keskiarvo oli 59,70). Keskihajonta Etelä-Suomessa oli 13,67 (vuonna 2024 luku oli 13,06).

Länsi- ja Sisä-Suomi (tulokset 1222 oppilaalta)

Länsi- ja Sisä-Suomessa kaikkien oppilaiden keskiarvo oli 42,78 (vuonna 2024 keskiarvo oli 55,93). Keskihajonta Länsi- ja Sisä-Suomen alueella oli 14,76 (vuonna 2024 luku oli 13,63).

Lounais-Suomi (tulokset 1013 oppilaalta)

Lounais-Suomessa kaikkien oppilaiden keskiarvo oli 44,74 (vuonna 2024 keskiarvo oli 54,80). Keskihajonta Lounais-Suomessa oli 14,45 (vuonna 2024 luku oli 16,01).

Lappi (tulokset 192 oppilaalta)

Lapissa kaikkien oppilaiden keskiarvo oli 43,09 (vuoden 2023 keskiarvo oli 55,51). Keskihajonta Lapissa oli 14,23 (vuonna 2023 luku oli 14,26). Lapin vertailuluvut ovat saatavilla vain vuodelta 2023. Tarkastelussa tulee ottaa huomioon oppilaiden pieni määrä.

Opettajapalautetta A-englannin kokeesta

A-englannin koe sai tänäkin vuonna kiitosta monipuolisuudesta. Erityisesti kirjoitelma ja kulttuurintuntemus koettiin sisällöiltään toimiviksi. Parantamisen varaa jäi erityisesti luetun ja kuullun ymmärtämisten vaikeustason määrittelyssä ja kysymystenasettelussa, kokeeseen vaadittavan ajankäytön suunnittelussa ja kokeen tehtävien ruotsinnoksessa.

Ruotsin kokeet

B-ruotsi (tulokset 3045 oppilaalta)

Tulokset ovat 3045 oppilaalta. Kokeen keskiarvo koko maassa oli 52,91 ja oli korkeampi kuin edellisenä vuonna (2024 keskiarvo oli 49,23). Koetulosten keskihajonta koko maassa oli 14,39 (vuonna 2024 luku oli 14,94).

Parhaaseen kymmenykseen pääsi saamalla kokeesta vähintään 71 pistettä (vuonna 2024 luku oli 69,5 pistettä). Heikoin kymmenys sai kokeesta 32,5 pistettä tai alle (vuonna 2024 heikoin kymmenys sai 29 pistettä tai alle).

Erityispiirteitä aluehallintovirastojen toimialueittain:

Pohjois-Suomi (tulokset 227 oppilaalta)

Pohjois-Suomessa kaikkien oppilaiden keskiarvo oli 48,06 (vuonna 2024 keskiarvo oli 48,17). Keskihajonta oli 15,65 (vuonna 2024 luku oli 13,84). Tarkastelussa tulee ottaa huomioon oppilaiden pieni määrä.

Itä-Suomi (tulokset 269 oppilaalta)

Itä-Suomessa kaikkien oppilaiden keskiarvo oli 52,91 (vuonna 2024 keskiarvo oli 47,17). Keskihajonta Itä-Suomessa oli 14,12 (vuonna 2024 luku oli 14,63). Tarkastelussa tulee ottaa huomioon oppilaiden pieni määrä.

Etelä-Suomi (tulokset 1405 oppilaalta)

Etelä-Suomessa kaikkien oppilaiden keskiarvo oli 54,75 (vuonna 2024 keskiarvo oli 53,76). Keskihajonta Etelä-Suomessa oli 14,03 (vuonna 2024 luku oli 14,75).

Länsi- ja Sisä-Suomi (tulokset 603 oppilaalta)

Länsi- ja Sisä-Suomessa kaikkien oppilaiden keskiarvo oli 51,02 (vuonna 2024 keskiarvo oli 45,20). Keskihajonta Länsi- ja Sisä-Suomen alueella oli 14,51 (vuonna 2024 luku oli 14,29).

Lounais-Suomi (tulokset 421 oppilaalta)

Lounais-Suomessa kaikkien oppilaiden keskiarvo oli 50,56 (vuonna 2024 keskiarvo oli 44,60). Keskihajonta Lounas-Suomessa oli 13,46 (vuonna 2024 luku oli 13,25).

Lappi (tulokset 120 oppilaalta)

Lapissa kaikkien oppilaiden keskiarvo oli 58,20, joka oli maan korkein alueellinen tulos (vuonna 2023 keskiarvo oli 43,07). Keskihajonta Lapissa oli 13,99 (vuoden 2023 luku oli 12,53). Lapin vertailuluvut ovat saatavilla vain vuodelta 2023. Tarkastelussa tulee ottaa huomioon oppilaiden pieni määrä.

Opettajapalautetta B-ruotsin kokeesta

B-ruotsin kokeen taitotaso koettiin helpoksi, ja kokeessa keskityttiin paremmin perusasioihin kuin aikaisemmin. Aihealueita pidettiin hyvinä ja nuoria kiinnostavina. Erityisesti kuullun ymmärtäminen ja rakennetehtävä koettiin hyviksi. Parantamisen varaa jäi erityisesti luetun ymmärtämisen ja kirjoittamisen vaikeustason määrittelemisessä, sillä koe oli vastaajien mielestä näiltä osin liian helppo.

A-ruotsi (tulokset 602 oppilaalta)

Tulokset ovat 602 oppilaalta. A1- ja A2-oppimäärän suorittaneiden pisteitä tarkastellaan yhdistetysti. Kokeen keskiarvo koko maassa oli 49,50 pistettä (vuonna 2024 54,09). Keskihajonta oli 16,21 (vuonna 2024 luku oli 15,75).

Parhaaseen kymmenykseen pääsi saamalla kokeesta vähintään 70,5 pistettä (vuonna 2024 luku oli 74,5 pistettä). Heikoin kymmenys sai kokeesta 27,5 pistettä tai alle (vuonna 2024 luku oli 31,5 pistettä tai alle).

Ranskan kokeet

A-ranska (tulokset 114 oppilaalta)

Keskimääräinen pistetulos oli 39,31 (vuonna 2024 se oli 48,72). Keskihajonta oli 13,33 (vuonna 2024 luku oli 13,64). Paras kymmenys sai vähintään 60 pistettä (vuonna 2024 luku oli 68), kun taas heikoimmin pärjännyt kymmenys sai 21 pistettä tai alle (vuonna 2024 luku oli 29,5 tai alle). Tarkastelussa tulee ottaa huomioon oppilaiden pieni määrä.

B-ranska (tulokset vain 26 oppilaalta)

Keskimääräinen pistetulos oli 41,33 (vuonna 2024 se oli 68,46). Keskihajonta oli 17,73 (vuonna 2024 luku oli 8,46). Paras kymmenys sai vähintään 67,5 pistettä (vuonna 2024 luku oli 78), kun taas heikoimmin pärjännyt kymmenys sai 18 pistettä tai alle (vuonna 2024 luku oli 58 tai alle). Tarkastelussa tulee ottaa huomioon oppilaiden pieni määrä.

Saksan kokeet

A-saksa (tulokset 490 oppilaalta)

Keskimääräinen pistetulos oli 44,52 (vuonna 2024 keskiarvo oli 49,79). Keskihajonta oli 16,02 (vuonna 2024 luku oli 12,29). Paras kymmenys sai vähintään 65,5 pistettä (vuonna 2024 luku oli 65 pistettä), kun taas heikoimmin pärjännyt kymmenys sai 20,5 pistettä tai alle (vuonna 2024 luku oli 33 pistettä tai alle).

B-saksa (tulokset 68 oppilaalta)

Keskimääräinen pistetulos oli 54,59 (vuonna 2024 keskiarvo oli 50,96). Keskihajonta oli 8,93 (vuonna 2024 luku oli 10,57). Paras kymmenys sai vähintään 67,5 pistettä (vuonna 2024 luku oli 63,5 pistettä), kun taas heikoimmin pärjännyt kymmenys sai 44 pistettä tai alle (vuonna 2024 luku oli 35,5 pistettä tai alle). Tarkastelussa tulee ottaa huomioon oppilaiden pieni määrä.

Espanjan koe

B-espanja (tulokset vain 42 oppilaalta)

Keskimääräinen pistetulos oli 50,12. Keskihajonta oli 12,47. Paras kymmenys sai vähintään 67 pistettä, kun taas heikoimmin pärjännyt kymmenys sai 31,5 pistettä tai alle. B-espanjan kokeen vertailulukuja ei ole saatavilla edellisiltä vuosilta. Tarkastelussa tulee ottaa huomioon oppilaiden pieni määrä.

Arvioinnista

Koulutuksen järjestäjän tehtävänä on arvioida antamaansa koulutusta ja sen vaikuttavuutta. Perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerit erottelevat opintojen aikana suoritetun arvioinnin ja päättöarvioinnin. Päättöarvioinnin tehtävänä on antaa monipuolinen ja luotettava kuva oppilaan osaamisesta suhteutettuna perusopetuksen tavoitteisiin. Arviointi antaa myös tietoa oppilaan menestymisestä oppiaineen tavoitteiden saavuttamisessa.

SUKOLin koetta voidaan käyttää oppilasarvioinnissa, kun mitataan oppimistuloksia. Vaikka koe järjestetään yleensä peruskoulun päättövaiheessa, ei kyseessä ole päättökoe. Vuoden 2025 valtakunnallisten kokeiden tulokset kertovat, miten kokeet onnistuivat mittaamaan oppimistuloksia.

Kokeiden laadinnasta vastasivat kokeneet perusopetuksen kieltenopettajat. Laadinnassa kiinnitettiin huomiota sisältöön, vaikeusasteeseen ja aihepiirien soveltuvuuteen 9. luokan oppilaille. Laadinnassa otettiin huomioon lainsäädäntö, opetussuunnitelman tavoitteet ja Opetushallituksen päättöarvioinnin kriteerit.

Valtakunnalliset kokeet pidettiin huhti–toukokuussa 2025. Koeaika oli 60 minuuttia. Kokeet sisälsivät seuraavat osiot: kuullun ja luetun ymmärtäminen, rakenne- ja sanastotehtävä, kirjoitelma ja kulttuurintuntemus. Lisäksi vapaaehtoisena osiona kokeissa oli oppilaan itsearviointi. Koepaketti sisältää myös erillisen suullisen kokeen osion, jonka opettajat voivat halutessaan pitää. Opettajat saivat pdf-kokeen yhteydessä pistelomakkeen, jossa kysyttiin taustamuuttujana koulun sijaintia (aluehallintoviraston toimialuetta). Opettajat korjasivat kokeet korjausohjeiden mukaisesti ja merkitsivät oppilaiden saamat kokonaispistemäärät (0–80 pistettä) pistelomakkeeseen. Lomakkeiden palautusmäärät vaihtelivat eri kokeissa, mutta digikokeiden osalta pystyttiin hyödyntämään suoraan digikoejärjestelmästä saatuja pistetuloksia. Lomakkeiden palautusmääriä ja kokeeseen osallistuneiden oppilaiden määriä on tarkasteltu edellä kielikohtaisten tulosten yhteydessä. Toivomme jatkossakin, että koulut lähettävät meille pitämistään kokeistaan pistejakaumatiedot, jotta tuloksien kehitystä voidaan seurata luotettavasti.