Toiminnallista ruotsia

SUKOLin lausunto ruotsin kielen opetuksen kehittämistyöryhmän raportista

Pyydettynä lausuntona ruotsin kielen opetuksen kehittämistyöryhmän raportista Toiminnallista ruotsia – lähtökohtia ruotsin opetuksen kehittämiseksi toisena kotimaisena kielenä Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry esittää  seuraavaa:

Työryhmä ehdottaa koulutuksen jatkumon ja yhdenvertaisuuden turvaamiseksi muun muassa ruotsinopiskelun aloitusajankohdan varhentamista sekä ruotsin kielen ja kulttuurin sisältöjen integroimista muihin aineisiin perusopetuksen vuosiluokilla 1–6. SUKOL haluaa painottaa, että minkään kielen opetusta ei voi varhentaa vain tuntien siirtona ylhäältä alaspäin. Aikaistamista ei voi toteuttaa ilman siihen osoitettua lisäresurssia, mitä työryhmän työssä ei oteta huomioon. Tuntien siirto yläkoulusta alakouluun ei ole pelkästään tekninen ratkaisu, sillä yläluokkien oppisisältöjä ei voida käsitellä alaluokilla. Valtioneuvoston tuntijakoasetuksessa (28.6.2012) kaksi vuosiviikkotuntia ruotsia siirretään kuudennelle vuosiluokalle ja vuosiluokille 7–9 jää kaksi vuotta, jolloin ruotsin opetusta tarjotaan vain yksi vuosiviikkotunti. Tämä johtaa siihen, että tulevaisuudessa perusopetuksen päättövaiheessa ruotsia osataan vähemmän kuin nykyisin.

Ruotsin opetuksen aloittaminen jo alemmilla vuosiluokilla aiheuttaa monissa kouluissa suuria käytännön ongelmia: mistä saada pätevät opettajat opettamaan ruotsia kuudennelle luokalle? Työryhmän selvityksestä käy ilmi, että osa yliopistojen ruotsin kielen aineenopettajien aloituspaikoista jää nykyiselläänkin täyttämättä. Monillakaan luokanopettajilla ei ole ruotsin kielen erikoistumisopintoja, ja toisaalta yläluokkien opettajien siirtyminen kesken työpäivän alaluokille aiheuttaa myös kustannuksia. Erityisen suuri ongelma on niissä kunnissa, joissa ei ole yhtenäisperuskouluja vaan ala- ja yläluokat ovat eri paikoissa. Opetuksen aikaistaminen asettaa eri kunnissa asuvat oppilaat keskenään eriarvoiseen asemaan.

SUKOL kannattaa valtion erityisavustuksen kohdentamista myös A2-ruotsiin, sillä se kannustaa opetuksen järjestäjiä tarjoamaan A2-ruotsia.

SUKOL toteaa, että jo nyt voimassa olevat perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmat mahdollistavat toiminnallisen kieltenopetuksen siten, että opetus liittyy oppilaan tai opiskelijan arkipäivään. SUKOL pitää hyvänä, että tätä suuntausta jatketaan ja että kehitystyössä kuullaan arjen opetustyötä tekeviä opettajia. Myös Opetushallituksessa toteutettavassa oppimisalustojen kehittämishankkeesessa ja digitaalisten materiaalien kehittämisessä on ehdottomasti oltava mukana kentän opettajia. Näiden opettajien työn riittävästä resursoinnista on huolehdittava. SUKOL pitää myös hyvänä, että Opetushallitus laatisi valtakunnalliset kielikylpyopetuksen opetussuunnitelmat.

Työryhmä esittää maahanmuuttajien ruotsin oppimisen kehittämisessä toisen kotimaisen kielen aloitusmahdollisuutta (B3) toisella asteella sekä ruotsin opintojen tarjoamista maahanmuuttajille korkeakouluopintojen aikana. Esitykset ovat erittäin kannatettavia. Toteutumisen varmistamiseksi on huolehdittava myös riittävästä resursoinnista; maahanmuuttajien ruotsinopetus ei saa olla pois muun opetuksen resursseista.

Työryhmän perustaminen oli sijoitettu periaatteessa hyvään ajankohtaan, sillä samanaikaisesti tehtiin työtä perusopetuksen uuden tuntijaon ja tavoitteiden asettamiseksi. Kuitenkin perusopetuksen tavoitteet ja tuntijako annettiin ennen kuin tämän työryhmän työhön oli ehditty antaa lausunnot. SUKOL olisi pitänyt tärkeänä, että  tämän työryhmän työstä pyydettyjä asiantuntijalausuntoja olisi odotettu ennen tuntijaon antamista.

Työryhmä on työssään eritellyt perusteellisesti ruotsin kielen opetusta eri lähtökohdista. Työryhmän jäsenet edustivat kattavasti eri tahoja, ja lisäksi työryhmä on kuullut monipuolisesti eri toimijoiden edustajia.

Monet työryhmän esitykset (täydennyskoulutus, oppiaineiden integrointi, opetusmenetelmien kehittäminen, opinto-ohjauksen kehittäminen, kielikylpyopetuksen kehittäminen) edellyttävät valtion taloudellista tukea. Koulutuksen järjestäjille näitä velvoitteita ei voi siirtää.

Helsingissä 31.8.2012
Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry

Lue seuraavaksi

Siirry uutishuoneeseen