SUKOL toimii
Aina välillä kuulee kysyttävän, mitä SUKOL oikein tekee.SUKOL är aktivt
Vad gör SUKOL egentligen, är en fråga man ibland får höra. Den egna distriktsföreningen, som ordnar lokal utbildning och rekreation står närmast den enskilda medlemmen. I SUKOLs styrelse sitter representanter från såväl distrikten som språkföreningarna, och arbetet i styrelsen går bland annat ut på att påverka beslutsfattandet. Det är ett långsiktigt arbete, som kräver talrika kontakter med olika utbildningsmyndigheter och politiker.
SUKOL genomdrev i fjol en övergångsbestämmelse om ny timfördelning inom den grundläggande utbildningen. Detta arbete pågick i hela två år. Övergångsbestämmelsen tryggar för eleverna undervisning i ett B-språk i enlighet med timfördelningen. Tyvärr har man inte gett motsvarande riksomfattande anvisningar för A1-språkets del. Därför finns det risk för att en del av eleverna missar en årsveckotimme av A1-språket vid övergången till nya LP. SUKOL försöker ännu påverka ärendet, men det är skäl också för lärarna att vara aktiva i sina egna kommuner.
För de nya studentexamensproven i språk planerades tidsbegränsade delprov som stängs, men man har avstått från dem åtminstone för de första provens del. SUKOL har drivit också på detta i sina samarbetsmöten med SEN.
På våra egna webbsidor berättar vi om alla våra sammanträffanden och utlåtanden. Trots att vi inte har hört alltför många positiva nyheter om språkundervisningen under de senaste åren, kunde man ibland ägna en tanke åt hur det skulle se ut, om SUKOL inte skulle finnas. Vem skulle då driva alla språkens intressen?
Ju fler vi är, desto bättre gör vi vårt röst hörd. Har du en kollega, som ännu inte är medlem av SUKOL? Berätta för henne/honom om vår verksamhet. Du kan gå med i din egen lokalförening redan vid föreningens vårmöte! Kom med och påverka för språkundervisningen bästa.
(Tempus 2/2015 ledare)
Översättning: Karl-Erik Eriksson
Kirjoittaja
