Perusopetuksen päättöarviointia muutettava tasa-arvoisemmaksi
Kirje pedagogisilta opettajajärjestöiltä Opetushallituksen pääjohtajallePedagogiset opettajajärjestöt pitävät päättöarvioinnin kriteerien tarkentamista erittäin kiireellisenä ja tärkeänä tehtävänä. Opiskelijoiden tulee voida luottaa siihen, että valinnat jatko-opintoihin tehdään todellisen osaamisen perusteella eikä päättöarvioinnin arvosanoissa ole eri tutkimuksissa esille tulleita eroja.
Opiskelijan opintojen edistymistä tulee arvioida monipuolisia arviointimenetelmiä käyttäen. Opiskelijalle tulee kehittyä jatkuvan arvioinnin myötä realistinen kuva omasta osaamisestaan. Päättöarviointi tulee kuitenkin tehdä yhtenäisten kriteerien pohjalta. Kriteerien tulee olla niin selkeät ja yksiselitteiset, että niiden tulkinta on kaikissa kouluissa yhdenmukaista.
Julkisessa keskustelussa on puhuttu arvosana viiden kriteerien määrittämisestä. Mielestämme lisäksi tulee laatia nykyistä useammalle arvosanalle selkeät arviointikriteerit.
Arviointikriteerien selkeyttäminen ja yhdenmukaistaminen eivät riitä takaamaan tasavertaista arviointia. Opettajat tarvitsevat asiassa täydennyskoulutusta, johon kohdennettua rahoitusta tulee lisätä. Pedagogisilla opettajajärjestöillä on laaja jäsenkunta ja vankka osaaminen koulutuksen järjestämiseen. Olemme valmiit järjestämään opettajille arviointikoulutusta yhteistyössä Suomen johtavien arviointiasiantuntijoiden kanssa.
Olemme myös mielellämme mukana päättöarvioinnin kriteerejä valmistelevassa työssä. Eri oppiaineiden näkökulma tulee ottaa huomioon kriteereitä laadittaessa, jotta kriteereistä on aidosti hyötyä opettajille.
Helsingissä 12.6.2018
Biologian ja maantieteen opettajien liitto BMOL ry
Matemaattisten Aineiden Opettajien Liitto MAOL ry
Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry
Äidinkielen opettajain liitto ry