Perusopetuksen arvioinnin periaatteiden uudistaminen

SUKOLin lausunto perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden oppilaan arviointia käsittelevän luvun luonnoksesta
Perusopetuksen oppilaan oppimisen ja osaamisen arvioinnin täsmentäminen

Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry kiittää mahdollisuudesta saada antaa lausunto perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden oppilaan arviointia käsittelevän luvun luonnoksesta. Liiton mielestä arviointiluvun uudelleen tarkastelu on perusteltua ja täydennykset pääosin onnistuneita.

SUKOL pitää kuitenkin erittäin valitettavana, että arviointiluvun luonnoksen mukaan jatkossakin valinnaisten A2- ja B2-kielten numeroarvosana voidaan korvata todistuksessa hyväksytty-merkinnällä. Käytäntö väheksyy ja kätkee oppilaan osaamista, sillä jokainen arvosana kertoisi kieli- ja kulttuuritaidosta monipuolisemmin kuin hyväksytty-merkintä. Oppilaille tulee antaa mahdollisuus iloita kaikista arvosanoista ja kaikenlaisesta osaamisesta.

Eurooppalaiseen viitekehykseen pohjautuvat päättöarvioinnin kriteerit määrittävät, minkälaisesta kulttuuri-, kieltenopiskelu- ja kieliosaamisesta arvosana 8 kertoo. Toisin sanoen vieraiden kielten päättöarviointi perustuu sille, mitä oppilas osaa tehdä. Luvun 6 luonnoksessa myös todetaan, että sanallisessa arviossa ”tulee käydä ilmi oppilaan osaamisen taso”. Siksi olisi ristiriitaista, jos osaaminen ja siihen kannustaminen ei olisi päättöarvioinnissa näkyvää.

Nykyisin oppilaat kokevat, että vain kiitettävän tai erinomaisen arvosanan voi ottaa esille todistukseen, sillä näitä alempi numero voi heikentää nuoren jatko-opintoihin pääsyä yhteishaussa. Onkin selvää, että osaamisen näkyväksi tekeminen numeroarvosanalla ei saa vaarantaa kenenkään jatko-opintomahdollisuuksia. Samoin oppilaalla on oltava edelleen mahdollisuus vaihtaa keskenään pakollinen A1-kieli ja valinnainen A2-kieli. Mikäli näin ei tehdä, voi seuraus olla, että oppilaat jättävät valitsematta valinnaisia kieliä, mikä vähentäisi kielivalintoja ja yksipuolistaisi kielivarantoa entisestään.

Nämä tekniset yhteishakuun liittyvät yksityiskohdat eivät kuitenkaan saa ohjata arviointikäytänteitä eivätkä estää suomalaisnuorten kielitaidon esille tuomista.

Perusopetuksen kielivalinnat ovat yksipuolistuneet, ja nykyisin noin 80 prosenttia oppilaista opiskelee peruskoulun aikana toisen kotimaisten rinnalla vain yhtä vierasta kieltä, joka on englanti lähes poikkeuksetta. Tämän lisäksi B2-kielten valinnat ovat kokonaisuudessaan vähentyneet viimeisen 20 vuoden aikana.

Monipuolinen kieltenopiskelu laajentaa ja syventää oppilaan osaamista. Sen pitää tuoda oppilaalle lisäarvoa, ja sitä pitää tukea kaikin mahdollisin keinoin. Vieraiden kielten arvioinnin tulee olla aidosti kannustavaa. On ensiarvoisen tärkeää, että kaikki kieliosaaminen tehdään näkyväksi ja että siitä voidaan iloita.

Sanna Karppanen
puheenjohtaja
Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry

Lue seuraavaksi

Siirry uutishuoneeseen