Muulla kuin koulun opetuskielellä ja vieraskielisessä koulussa annettavassa opetuksessa käytettävän opetuskielen hallinnan osoittaminen
SUKOL ry:n pyydetty lausunto OpetushallitukselleSuomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry pitää ansiokkaana, että Opetushallitus on päättänyt päivittää vuonna 2005 antamaansa määräystä (25/011/2005) opettajalta edellytettävästä kielen hallinnasta muulla kuin koulun opetuskielellä annettavassa esi- ja perusopetuksessa. Määräys on jäänyt ajastaan jälkeen, ja se tulee päivittää vastaamaan käsitteiltään Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteita 2014 ja Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita 2014 (kaksikielisestä opetuksesta puhuttaessa käytetään käsitteitä kielikylpykieli ja kohdekieli, joka voi olla esimerkiksi englanti tai jokin muu vieras kieli). Erillisessä opetusryhmässä tai koulussa opetus voidaan antaa pääosin tai kokonaan muulla kielellä. Tällöin opetuskieli voi olla esimerkiksi englanti tai jokin muu vieras kieli. Näin järjestetystä opetuksesta on tullut, kuten todetaan, monessa kunnassa veto- ja pitovoimatekijä. Se on mahdollistanut kansainvälisten ammattilaisten hakeutumisen paikkakunnalle työtehtäviin eri organisaatioissa. Kansainvälisesti liikkuvat perheet haluavat lastensa pystyvän jatkamaan koulunkäyntiä erityisesti englannin kielellä uudessa asuinkunnassaan.
Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry katsoo, että esi- ja perusopetuksen järjestäjillä ei tule olla itsenäistä harkintaa esi- ja perusopetuksessa toimivan opettajan kohde- tai kielikylpykielen tai muun kuin opetuskielen hallinnan osoittamisessa, jotta hakijoita kohdellaan valtakunnallisesti yhdenvertaisesti. Opetushallituksen antaman määräyksen tulee olla yksiselitteinen ja kaikille sama, kuten se on tähänkin asti ollut. Oppivelvollisuuden laajenemisen myötä katsomme kuitenkin, että vastaavan kriteeristön tulisi olla sovellettavissa myös toisella asteella järjestettävään kaksikieliseen opetukseen.
Katsomme, että OPH-1435-2022 määräyksen mukaiset kohdat 1., 2., 4., 5. ja 6. esi- ja perusopetuksessa opettajalta vaadittavan opetuksessa käytettävän kielen hallinnan osoittamiseksi ovat riittäviä, kun kielikylpy- tai kohdekielen hallinnan osoittamisessa on kyseessä paikallisen esiopetusopetussuunnitelman mukainen, Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 tarkoitettu kotimaisten kielten varhainen täydellinen kielikylpy esiopetuksessa tai laajamittainen kaksikielinen esiopetus (opetus, jossa käytetään koulun opetuskielen lisäksi yhtä tai useampaa kieltä eli kohdekieltä ja jossa vähintään 25 % perusopetuksen koko oppimäärän opetuksesta järjestetään kohdekielellä).
Kohdan 3. mukaan kelpoisuuden perustana on julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain (424/2003) mukainen valtionhallinnon suomen tai ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen kielitutkinto kielikylpykielenä käytettävässä kielessä. Kelpoisuuden saa, mikäli tutkinnon taitotaso on ”hyvä”. Tämän tutkintotyypin tavoitteena on osoittaa sellaista suomen ja ruotsin kielen taitoa, jota vaaditaan julkishallinnon tehtävissä. Tutkintojen tehtävät liittyvät erilaisiin julkishallinnon työ- ja kielenkäyttötilanteisiin kuten asiakaspalveluun, työhön liittyvien asiakirjojen käsittelyyn, julkishallinnolliseen valmistelutyöhön, neuvotteluihin ja erilaisiin julkisiin kielenkäyttötilanteisiin, esimerkiksi esiintymiseen tiedotusvälineissä. SUKOL ry ei katso tämän tutkintotyypin soveltuvan täysimääräisesti osoittamaan kielitaitoa opetuksessa käytettävän opetuskielen hallinnasta.
Määräyksen mukaan suppeammassa kaksikielisessä perusopetuksessa (kielirikasteinen opetus, jossa alle 25 % oppiaineiden sisällöstä opetetaan muulla kuin koulun kohdekielellä) kielenhallinnan osoittamiseksi riittää kaikkien osakokeiden suorittaminen yleisestä kielitutkinnosta annetun lain (964/2004) mukaisessa kohdekielen tutkinnossa taitotasolla 4 (B2). SUKOL ry katsoo tämän olevan kielirikasteisessa opetuksessa riittävä kielitaidon osoitus.
Helsingissä 10.5.2022
Outi Vilkuna
Puheenjohtaja, SUKOL ry