Mikä muuttuu ammatillisessa koulutuksessa?

Elokuussa 2022 ammatillisen toisen asteen perustutkinnoissa otettiin käyttöön OPH:n uudistamat osaamistavoitteet ja osaamisen arvioinnin kriteerit. Uudistustyö jatkuu nykyisen hallituksen johdolla. Tässä joitakin mainintoja tulevasta. 

Hallitusohjelmassa mainitaan muun muassa, että keskeyttämistä toisella asteella pyritään vähentämään määrätietoisesti. Riittävä lähiopetuksen määrä turvataan, ja varmistetaan, että opiskelija saa lain edellyttämät henkilökohtaiset suunnitelmat. Pyrkimys on myös selkeyttää oppimisen tukea ja yhtenäistää tuen ketju aina varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle saakka.  

Ikäluokat pienenevät, joten nuorisoasteella koulutettavien määrä vähenee jatkuvasti. Sen sijaan ammattioppilaitokset kouluttavat yhä enemmän työelämässä jo olevia aikuisia. Kyseessä voi olla koko perustutkinnon suorittamisen sijaan ammatillinen pätevöityminen tai osatutkinnon suorittaminen. Näiden pienten osakokonaisuuksien sekä yleensäkin opintojen loppuun suorittamiseen kannustetaan uudistamalla koulutuksen rahoitusmallia. Kieltenopetuksen tarpeisiin kannattaakin miettiä verkkokursseja, joita opiskelija ohjataan tekemään työnsä ohella ja joista osaaminen osoitetaan sovittavalla tavalla.  

Me kieltenopettajat yksilöllistämme opetustamme entistä enemmän, sillä usein kohtaamme opiskelijoita, joilla on osaamista mutta joiden suoritukset ovat vanhentuneet ja eivät sellaisenaan ole tunnustettavissa. Koska osaamisen tunnistaminen ja osaamisen tunnustaminen on koettu haastaviksi erottaa, tulee OPH selkiyttämään näiden ohjeistuksen. Luonnosversio pyritään julkaisemaan marras–joulukuun vaihteessa ePerusteiden Ohjeet ja materiaalit -osiossa. 

Ammatillisen toisen asteen koulutukseen hakeutuu myös yhä suurempi määrä opiskelijoita, joiden äidinkieli on muu kuin suomi tai ruotsi. Osalla heistä voi olla suuria haasteita luetun ymmärtämisessä tai kirjallisessa ilmaisussa tai molemmissa. Ratkaisuna tähän englanninkielistä koulutustarjontaa tullaan lisäämään ja kielikoulutuksen saatavuus turvataan lainsäädännöllä. Myös ruotsinkielisen koulutuksen erityispiirteet otetaan paremmin huomioon. Työelämän vaatimuksiin pyritään vastaamaan paremmin, jotta vapaina oleviin työpaikkoihin saataisiin kaivattua työvoimaa. Tämän vuoksi myös koulutussopimuksen ja oppisopimuskoulutuksen käyttöä pyritään edistämään.  

Yksi valtakunnallisesti suuri huoli on saada nuoret liikkumaan, joten OKM:ssä jo valmistellaan Liikunta ja terveystieto -oppiaineiden palauttamista elokuun alusta 2025 alkaen. Samassa yhteydessä tarkastellaan muita tarvittavia muutoksia ammatillisiin perustutkintoihin. Koskeeko tämä myös kieliä, jää nähtäväksi.  

Muistathan vielä viime kevään kieltenopetuksen virtuaaliaamukahvit? Nämä tilaisuudet jatkuvat kielitietoisuus-teemalla. Katso lisää aiheesta Opetushallituksen Ammatillisen koulutuksen kielitietoisuusverkosto -sivulla.

Työn iloa arkeesi!

Kirjoittaja

Anne Siltanen

Kieltenopettaja, ammatillisen toisen asteen asiantuntija

Lue seuraavaksi

Siirry uutishuoneeseen