Latinan oppimäärät yo-kokeessa
Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry:n lausunto Ylioppilastutkintolautakunnan esitykseen valmistautua lakkauttamaan latinan kielen laajemman (B2) oppimäärän koeSuomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry vastustaa muutosesitystä siinä muodossa kuin Ylioppilastutkintolautakunta on esittänyt.
Ylioppilastutkinnossa on tällä hetkellä mahdollista suorittaa kahteen eri lyhyen kielen oppimäärään perustuva latinan kielen koe. Latinan laajemman oppimäärän koe perustuu perusopetuksen yläluokilla alkavaan oppimäärään B2. Lyhyen oppimäärän koe perustuu lukiossa alkavaan oppimäärän B3. Vuoden 2015 lukion opetussuunnitelman perusteissa latinan B-oppimäärät lähentyivät toisiaan. Ero B2- ja B3-oppimäärien välillä on vuoden 2019 lukion opetussuunnitelman perusteissa samankaltainen kuin muissa lyhyissä kielissä.
Ylioppilastutkinnon kielten lyhyiden oppimäärien kokeisiin osallistuu sekä B2- että B3-oppimäärän suorittaneita kokelaita. Ylioppilastutkintolautakunnan perustelujen mukaan tämä tukee sitä, että myös latinan kielessä voisi olla vain yksi yhteinen koe oppimäärästä huolimatta. Opetushallitus ei ole antanut opetussuunnitelman perusteita latinan kielen A1- tai B1-oppimäärille.
Latinan kielen kuten myös muiden vieraiden kielten opiskelun vähenemisestä on oltava huolissaan. SUKOL ry pitää tärkeänä, että myös vähemmän opiskeltuja kieliä voi kirjoittaa yo-tutkinnossa. Ylioppilastutkintolautakunnan linjaus voi vaikuttaa myös muiden kielten oppimäärien järjestämiseen ja sitä kautta opiskelijoiden halukkuuteen opiskella kyseisiä kieliä.
Katsomme, että latinan koetta tulee voida kehittää muiden ylioppilastutkinnon vieraan kielen kokeiden tavoin vastaamaan uusia lukion opetussuunnitelman perusteita ja niissä asetettuja kaikille aineille yhteisiä laaja-alaisen osaamisen tavoitteita. Näkemyksemme mukaan tämä ei yksin ole koemuodon kehittämistavoitteena riittävää, vaan latinan kielen kokeen rakennetta tulisi kehittää ja modernisoida siten, että se aidosti kannustaa opiskelijaa osoittamaan saavuttamansa kielen oppimäärän B2 tai B3. Tämä tapahtuu kehittämällä koetta suuntaan, jossa tehtävätyypit sisällöllisesti erottelevat osaamistasot ja kokonaisarvioinnin perusteella kokeen arvosana annetaan oppimäärästä B2 tai B3.
Helsingissä 24.8.2021
Outi Vilkuna, puheenjohtaja, Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry