Lasten into opiskella kieliä murskataan kaupunkien säästöpäätöksillä 

Tuore tieto osoittaa, että lapset ja nuoret suhtautuvat kieltenopiskeluun myönteisesti ja ymmärtävät sen merkityksen.

Koululaisten ja opiskelijoiden into ja potentiaali törmää muuriin Suomen suurimmissa kaupungeissa. Tänä vuonna SUKOL on ottanut kantaa Espoon ja Lahden toimiin, joissa kielten opetusta ja oppimista on pyritty vähentämään ja yksipuolistamaan.

Kaupunkien lyhytnäköiset hallinnolliset päätökset ja säästötoimet ovat johtaneet tilanteeseen, jossa lasten mahdollisuudet lajempaan kielitaitoon kaventuvat hälyttävästi. Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry katsoo, että kuntapäättäjät ovat ajamassa Suomea kielitaidottomuuteen, ja jakaa kentän syvän huolen tilanteesta. Esimerkiksi Lahdessa huoltajat ja opettajat ovat vedonneet kaupunkiin kieltenopetuksen turvaamiseksi. Vanhemmat ovat huolissaan siitä, että heidän lapsiltaan viedään mahdollisuus, joka aiemmille sukupolville on ollut itsestäänselvyys.

Valtakunnallinen trendi on selvä: muiden kielten kuin englannin opiskelu vähenee vauhdilla. Tämä ei johdu oppilaiden motivaation puutteesta, vaan ongelma on rakenteellinen. Suurissa kaupungeissa, joiden pitäisi olla kieltenopetuksen lippulaivoja, kielivalintoja vaikeutetaan jatkuvasti. Ryhmäkokojen suurentaminen, opetuksen epäedullinen sijoittelu ja kielipolkujen katkominen ovat tehokkaita keinoja estää opetusryhmien syntymistä.

On täysin kestämätöntä, että samalla kun nuoret itse ymmärtävät kielitaidon arvon, kaupunkien hallinnossa tehdään päätöksiä, jotka sulkevat ovet kansainvälisyyteen. Päättäjien on kuultava lasten, vanhempien ja opettajien hätähuuto. Tämä ei ole enää säästämistä vaan tulevaisuutemme aktiivista heikentämistä. Kehitys kiihdyttää Suomen hiljaista kriisiä, kielitaidottomuutta, joka on suora uhka maan taloudelle, kulttuurille, huoltovarmuudelle ja turvallisuudelle. Elinkeinoelämä tarvitsee laaja-alaista kieliosaamista, jota koulutusjärjestelmämme ei enää kaikissa kunnissa tuota.

Kuntavaalit on käyty, ja uudet valtuustot ja hallitukset ovat aloittaneet työnsä. SUKOL ry vaatii kuntapäättäjiltä välittömiä toimia kieltenopetuksen turvaamiseksi:

  1. Turvataan laaja-alainen A1-kielen opetus: kielen opiskelu tulee nähdä keskeisenä osana perusopetusta.
  2. Varmistetaan A2-kielten tarjonta ja ryhmien toteutuminen: taataan, että muun kuin A1-englannin valinneille on tarjolla A2-englannin opetusryhmä, ja tarjotaan myös A2-kieliä monipuolisesti.
  3. Kohtuullistetaan ryhmäkokovaatimukset: ryhmäkokoja on laskettava tasolle, joka mahdollistaa opetusryhmien syntymisen myös vähemmän opiskelluissa kielissä.
  4. Varmistetaan kielipolkujen jatkuvuus: oppilaalle on taattava mahdollisuus jatkaa valitsemansa kielen opiskelua koko perusopetuksen ja toisen asteen ajan.
  5. Nähdään kielitaito investointina: kuntien on ymmärrettävä, että monipuolinen kieltenopetus ei ole kuluerä vaan korvaamaton investointi lasten, kunnan ja koko Suomen tulevaisuuteen.

On aika herätä todellisuuteen. Suomi ei voi menestyä vain englannin varassa. Nyt tehtävillä päätöksillä määritetään, olemmeko tulevaisuudessa kielellisesti rikas ja kansainvälisesti verkottunut kansa vai kielellisesti köyhä ja eristäytynyt saareke.

Tekstissä mainituista tutkimuksista on raportoitu ja linkit alkuperäisiin tutkimuksiin jaettu SUKOLin sivuilla:

Lue seuraavaksi

Siirry uutishuoneeseen