Kieliverkosto julkaisi kannanoton korkeakoulujen opiskelijavalinnan kehittämiseksi
Nykytilanteessa korkeakoulujen todistusvalinnan pistejärjestelmä ohjaa opiskelijoita ja sitä kautta myös suomalaista yhteiskuntaa kapean kieliosaamisen suuntaan. Kieliaineiden opiskelun väheneminen niin lukioissa kuin korkeakouluissa on vakava ja laajasti tunnistettu yhteiskunnallinen huoli.Kannanotossa todetaan, että kielet on syytä nostaa huomion kohteeksi opiskelijavalintauudistuksessa Suomen kielivarannon vahvistamiseksi.
Kieli- ja viestintätaitojen monipuolista kehittymistä tulee tukea ja ohjata pitkäjänteisesti suomalaisen koulutuspolun aikana. Lukiolaiset valitsevat muita kieliä kuin englantia (ja toista kotimaista) yhä harvemmin, ja niitä kirjoitetaan ylioppilaskirjoituksissa vähemmän kuin ennen. Uhkana on, että englanti jää ainoaksi osaamaksemme vieraaksi kieleksi. Jo nyt yliopistojen muihin kieliaineisiin kuin suomeen ja englantiin on vähemmän valintakriteerit täyttäviä hakijoita kuin aloituspaikkoja. Eri kielten asiantuntijoita ei valmistu riittävästi.
Opetus- ja kulttuuriministeriön teettämien tutkimusten ja Yliopistojen opiskelijavalintojen kehittämishankkeen (2022–2025) tulevien selvitysten pohjalta pyritään kehittämään nykyistä pistetaulukkoa. Kieliverkosto tarjoaa yhdeksi nykytilanteen ratkaisuksi korkeakoulujen oman toiminnan muokkausta. Toiveena on, että laatiessaan yhteisvalinnan hakukohteiden valintaperusteita korkeakoulut tunnistavat ja valitsevat entistä vahvemmin valintaperusteiksi sellaisia ylioppilaskokeiden arvosanoja, joiden sisällöt tukevat kyseisen alan opiskelua.
Korkeakoulujen tulee opiskelijavalinnoissaan selkeästi ottaa huomioon lukiossa kieliaineisiin panostaneet opiskelijat ja viestiä tästä jo hyvissä ajoin ennen kuin lukioon tulijat ryhtyvät pohtimaan valintojaan. Tällaiselle toiminnalle on tuoreen tutkimustiedon mukaan tarvetta, sillä selvä enemmistö opiskelijoista alasta riippumatta haluaisi sisällyttää eri kielten opintoja myös korkeakoulututkintoonsa (ks. esim. Juurakko-Paavola 2022; Vaasan yliopisto 2020). Opiskelemalla laajalti kieliä lukiossa ja korkeakoulussa opiskelijat kartuttavat myös valmiuksiaan hankkia lisää kieli- ja viestintätaitoja työelämässä toimiessaan.
Kieliverkosto uskoo, että Suomen yliopistojen rehtorineuvoston UNIFIn aloitteesta perustetussa Yliopistojen opiskelijavalintojen kehittämishankkeessa tehdään opiskelijavalintoihin toimenpiteitä, joilla vahvistetaan tietoisesti Suomen kielivarantoa. Opiskelijavalinnat ovat herättäneet laajaa kiinnostusta kansalaisten parissa, ja kehittämishanke tarjoaakin mahdollisuuksia osallistua opiskelijavalintojen kehittämistyöhön webinaarien, keskusteluiden ja kyselyiden kautta kevään 2023 aikana (https://blogs.helsinki.fi/valintahanke/osallistu-opiskelijavalintojen-kehittamiseen/).
Koko kannanotto on luettavissa Kieliverkoston sivuilla: https://www.kieliverkosto.fi/fi/toiminta/kieliverkostossa-tapahtuu/kieliverkoston-kannanotto-korkeakoulujen-opiskelijavalinnan-kehittamiseksi
SUKOLilla on edustus Kieliverkoston ohjausryhmässä.