Huomio oman äidinkielen opetukseen
Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry:n kuntavaalitavoite 6: Oman äidinkielen opetus tulisi taata kunnissa, ja ryhmäkoot tulisi pitää maltillisina.Oman äidinkielen hallinta edistää koulun opetuskielen (suomen tai ruotsin) oppimista ja integraatiota ja parantaa koulu- ja työelämävalmiuksia. Tutkimukset osoittavat, että vahva äidinkielen osaaminen voi vaikuttaa myönteisesti yleisiin oppimistuloksiin, koska oppilas pystyy siirtämään äidinkielensä kautta oppimiaan ajattelun ja oppimisen taitoja muihin oppiaineisiin. Samalla yhteiskunnallinen osallisuus lisääntyy.
Oman äidinkielen opetus: avain oppimiseen, integraatioon ja osallisuuteen
SUKOL ry:n näkökulmasta oman äidinkielen opetuksen takaaminen kunnissa on ratkaisevan tärkeää niin yksilöiden kuin koko yhteiskunnan hyvinvoinnille. Oman äidinkielen opetus ei ole vain kulttuurisen identiteetin säilyttämistä; se on myös perusta, joka tukee oppimista, integraatiota ja yhteiskunnallista osallisuutta.
Äidinkielen hallinta vahvistaa oppimista
Monet tutkimukset osoittavat, että vahva äidinkielen hallinta luo pohjan muiden kielten ja oppiaineiden oppimiselle. Kun oppilas oppii ajattelemaan ja jäsentämään tietoa äidinkielellään, nämä taidot ovat siirrettävissä muihin oppiaineisiin. Tämä tarkoittaa, että oman äidinkielen oppiminen ei ole vain yksilön henkilökohtainen etu, vaan sillä on suoria vaikutuksia myös yleisiin oppimistuloksiin.
Erityisesti koulun opetuskielen, suomen tai ruotsin, oppiminen tehostuu, kun oppilas saa vahvan kielellisen pohjan omasta äidinkielestään. Näin oman äidinkielen opetus tukee kielenoppimista laajemminkin – myös vieraitten kielten oppimista!
Integraatio ja työelämävalmiudet
Oman äidinkielen opetus on keskeinen tekijä integraation onnistumisessa. Kun oppilaat saavat mahdollisuuden kehittää omaa äidinkieltään, heidän kielellinen identiteettinsä vahvistuu. Tämä luo itsevarmuutta ja tukee kykyä omaksua uuden kotimaan kieli ja kulttuuri. Samalla oman äidinkielen taito on merkittävä voimavara työelämässä, jossa monikielisyys on yhä arvokkaampaa.
Maltilliset ryhmäkoot mahdollistavat oppimisen
On selvää, että tehokas opetus vaatii maltillisia ryhmäkokoja. Järkevän kokoiset ryhmät mahdollistavat yksilöllisemmän opetuksen, jossa oppilaan kielelliset tarpeet voidaan huomioida paremmin. Tämä ei ole vain pedagoginen valinta vaan investointi tulevaisuuteen: jokainen oppilas, joka saa laadukasta opetusta, on vahvemmilla niin koulussa kuin elämässä.
Yhteiskunnallinen osallisuus
Kieli on avain yhteiskunnalliseen osallisuuteen. Kun oppilaat saavat ylläpitää ja kehittää omaa äidinkieltään ja kielellisiä taitojaan, heillä on paremmat mahdollisuudet osallistua aktiivisesti yhteiskuntaan – niin koulussa tai työelämässä kuin vapaa-ajalla. Oman kielen kautta syntyy myös yhteyksiä perheeseen ja yhteisöön, mikä lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta ja ehkäisee syrjäytymistä.
Kuntien vastuu: panostus, joka kannattaa
Suomen kieltenopettajien liitto korostaa, että kuntien tulee taata oman äidinkielen opetus kaikille sitä tarvitseville oppilaille. Tämä ei ole vain oppilaiden oikeus vaan yhteiskunnan velvollisuus. Maltilliset ryhmäkoot ja riittävät resurssit ovat edellytys sille, että oman äidinkielen opetuksesta tulee vaikuttavaa ja merkityksellistä.
Oman äidinkielen opetus ei ole kuluerä vaan sijoitus tulevaisuuteen. Se parantaa oppimistuloksia, edistää integraatiota ja rakentaa siltoja kielten ja kulttuurien välille. Kunnilla on velvollisuus varmistaa, että jokaisella lapsella on oikeus kehittyä omalla äidinkielellään – ja sitä kautta saavuttaa täysi potentiaalinsa.
Kirjoittaja

Outi Vilkuna
Puheenjohtaja/ordförande/chairperson
Puheenjohtaja on vastuussa edunvalvonnasta ja edustaa liittoa mediassa. Ordföranden är ansvarig för intressebevakningen och representerar förbundet i medierna. The chairperson is responsible for advocacy and represents the federation in the media.