Eskari-infokiertueella 2022
”Hei. Tässä olisi tällainen kieliesite. Hei, olisiko teillä aikaa keskustella kielivalinnoista. Hei, olen alueellinen kielten kehittäjäopettaja, olisiko kielivalinnoista kysyttävää?” Näin ja monin muin tavoin aloitin taas helmikuussa useita kymmeniä keskusteluja esiopetuksen huoltajien kanssa. Olo on kuin feissarilla, iso nippu värikkäitä kielivalintaesitteitä kädessä ja lisää laukussa. Mutta taas kerran, jo kolmatta kertaa tässä roolissa, sain käydä hienoja keskusteluja huoltajien kanssa kielten merkityksestä ja punnitsemisesta valintatilanteessa.Meillä Tampereella ovat jo kolmatta vuotta pyörineet eskari-info-nimellä kulkevat tilaisuudet, jotka ovat muiden vaikuttamistapojen ohella yksi tehokas keino viedä tietoa kielivalinnoista esiopetuksen huoltajille.
Me alueelliset kielten kehittäjäopettajat otamme ensin yhteyttä alueemme esiopetusryhmiin ja sovimme ajan, jolloin menemme pitämään huoltajille suunnattuja pihainfoja. Näin korona-aikana ne ovat todella olleet pihainfoja – kaksi vuotta sitten sai vielä olla sisällä, mikä olikin miellyttävämpää kehittäjäopelle. Esiopetusryhmä informoi sitten huoltajia pihainfon ajankohdasta, ja sovittuna aikana me kehittäjäopettajat tulemme eskarin pihaan kieliesitteiden kanssa ja olemme paikalla vastaamassa huoltajien kysymyksiin ja informoimassa lähestyvistä kielivalinnoista.
Infopäivänä huoltajat tulevat hakemaan lastaan esiopetuksesta, ja kehittäjäopettaja on pihassa tuttujen aikuisten lisäksi. Osa katsoo jo kaukaa, että pihalla on feissari, ja valitsee reittinsä valmiiksi hyvin kaukaa, jottei tule motitetuksi feissarin toimesta. Osa tulee suoraan kohti ja kyselee: ”Oletkos sinä se kieltenopettaja?” Osa huoltajista on hyvin hämillään, kun heille annetaan kieliesite ja mahdollisuus kysyä kieliasioista. Niin monta erilaista kohtaamista kuin huoltajaakin. Joskus on olo kuin rokkitähdellä, kun kertoo kieliasioista suu vaahdossa ja ympärillä on kymmenkunta huoltajaa. Itselle tulee huono omatunto, jos ei ehdi vastata riittävän nopeasti jonkun huoltajan kysymykseen. Mutta paikalta poistutaan vasta, kun aika on varmasti loppu ja pihalla ei ole kuin pari hassua lasta. Ja siltikin huoltajan on vielä mahdollista ottaa myöhemmin yhteyttä sähköpostilla tai puhelimitse, kun ovat kehittäjäopettajan yhteystiedot jo saaneet eskari-infon tiedotusviestissä. Joskus joku huoltaja ottaakin yhteyttä, ja on ilahduttavaa, kuinka aktiivisia ja tietoisia huoltajat ovat kielivalintoihin liittyvissä aiheissa.
Miksi näitä eskari-infoja pidetään? Siksi, että saataisiin tietoa kielivalinnoista huoltajille. Sen lisäksi, että lapsi valmistautuu peruskouluun, pitää samalla eskarikevään aikana valita A1-kieli. Kieliä on valittavana joka koulussa vähintään kaksi, useammassa koulussa kolmesta neljään. Perheelle täytyy tiedottaa selkeästi, että A1-kieli ei automaattisesti tarkoita englantia vaan Tampereella on valittavana kuusi muutakin kieltä.
Kuten jo mainitsin, tämä on vain yksi vaikuttamiskeino. Muita keinoja ovat esimerkiksi esiopetuksen KiKatus-tunnit (tunti viikossa kielenopetusta koulupolun A-kielillä), koko kaupungin isot kielivalintaillat, informaatioviestit ja koulukohtaiset kielivalintaillat. Tuloksenhan moni jo tietää: Tampereella 25–35 prosenttia ikäluokasta toivoo A1-kieleksi muuta kieltä kuin englantia.
Olisiko näissä keinoissa jotain, mitä voisitte kokeilla muissakin kunnissa?
Kirjoittaja

Leena Pulli
SUKOLin hallituksen jäsen
Leena on perusopetuksen englannin ja ruotsin opettaja Kämmenniemen koulussa Tampereella.